mandag den 1. august 2011

Bytrafikkens gøgeunge

     Der tales for tiden en del om, at nedsætte hastighedsgrænsen i byerne, fra 50 til 40 km/t. Der er mange gode grunde til, at gøre noget ved den stigende trafiktæthed i almindelighed og trafiksikkerheden i særdeleshed.


   En af alle de andre gode grunde er, at det vil motivere langt flere trafikanter til, at benytte sig af, dels den offentlige transport, men også at benytte sig af en scooter-45 der, som det fremgår af betegnelsen, maximalt må køre 45 km/t. til den daglige transport. Jeg har selv haft en sådan i ganske kort tid, men måtte, som tingene er i dag, skille mig af med den, da den er absolut uegnet til tidens bytrafik, der typisk bevæger sig med en gennemsnitshastighed på 55 km/t. - og i stedet anskaffe mig en dyrere motorcykel for ikke at være til konstant gene for den øvrige trafik. Min scooter og jeg følte os som en gøgeunge i trafikken.

    Modsat en knallert-35, der skal køre på cykelstierne, skal man nemlig med en scooter-45, færdes ude på gaden sammen med den øvrige trafik og her er man til stor fare og gene for den hurtigere kørende trafik. Hvis hastighedsgrænsen der imod var 40 km/t. ville scooteren passe helt fint til trafikken og det er min overbevisning, at mange flere ville benytte sig at dette praktiske køretøj, både til og fra arbejde og andre ærinder i byen.

     Dette er absolut ingen salgskampagne, men lad mig nævne et par fordele for scooteren fra egne erfaringer, hvis den ellers kunne få lov til, at følge den normale trafikhastighed i byerne:
     1. Den er let at håndtere.
     2. Nem at manøvrere i al trafikken.
     3. Den kræver kun almindeligt kørekort.
     4. Man kan medbringe en passager på bagsædet.
     5. Man kan let på- og afmontere en relativt stor, eller lille bagageboks til indkøbsvarer.
     6. Parkeringen af køretøjet er gratis - og man kan stille den fra sig næsten hvor som helst.
     7. Den fås i mange forskellige modeller til en yderst rimelig og overkommelig pris.
     8. Den kører ca. 35 km. pr. liter benzin

     Man kan altså, med andre ord få en masse fordele, ved blot at sænke hastighedsbegrænsningen med sølle 10 km/t. i byerne - og sandsynligvis fjerne mange af de dyre, forurenende biler både i gader og stræder og afhjælpe de få, overfyldte parkeringspladser.