fredag den 19. august 2011

betalingsring og sund fornuft

     En betalingsring ved indkørsel til København city, er en udmærket løsning på det enorme trafikproblem, der synes at vokse helt uhindret, hvis ikke der hurtigt gøres noget drastisk. Den nuværende tilstand er spild af arbejdstimer, benzinpenge, er stærkt stressfremkaldende, og luftforureningen i København er blandt de værste i hele Europa.


     Modstanderne af en sådan ring taler om, at det vil straffe folk som har arbejde i København, hvilket er noget vrøvl, idet de kan køre den lange vej til Københavns yderzone og lade sig transportere hurtigere og ganske effektivt, med bus, S-tog, eller metro resten af vejen helt ind til byens centrum.
     Disse modstandere taler om, at man vil straffe dem med yderligere afgifter, men hvis ikke der gøres noget overhovedet, straffer man Københavns beboere og alle dem der færdes i byen af andre nødvendige grunde.

    
 I virkeligheden bør vi spørge os selv om, hvem vi helst vil hjælpe, bilisterne, eller byens beboere, turister og handlende? 


   Vi kender svaret fra regeringen og Dansk Industri, som straks fortæller os, at vi ikke kan nænne at gøre det imod VÆKSTEN, som vi sådan trænger til. En så indskrænket og kortsigtet indstilling fortjener næsten ikke at man tager den alvorligt. 
   På TV havde de også fået fat i en dame, i en af de såkaldte vox-pops, hvor man stikker en mikrofon op i hovedet på en eller anden på gaden, der måske mener et eller andet sådan lige på stående fod. Pågældende dame mente nok at en afgift kunne få hende til ikke at køre sin bil ind til København hver morgen, idet det ville blive alt for dyrt. Og som hun selv pointerede, så ville hun aldrig af sig selv stille bilen, og forurene mindre ved at bruge den offentlige transport. Men at tvinge hende til det med bompenge synes hun var urimeligt, for det var jo tvang, og det kunne hun ikke lide!
   Til den dame kunne man jo så netop sige "BINGO" - langt om længe er ti-øren faldet...........vi er nødt til at tvinge folk som dig til at stille bilen, for I ville aldrig gøre det frivilligt. Det er jo netop argumentet FOR bompenge, ikke IMOD det, som damen ikke helt selv forstod.


     De ca. 11.000 kr. pr. år, som det siges, at ville koste familier med arbejde i København, må familierne så spare ved at være solidariske med bysamfundet, stille bilen i udkanten og bruge de offentlige transportmidler, der vil gøres billigere og bedre, bl.a. via indkomsten fra de bilister, der stadig mod betaling insisterer på at svine byen til.
     Taxier, busser og varetransporter i centrum vil til gengæld få bedre arbejdsbetingelser, hvilket i høj grad er værd at nævne som et af mange væsentlige goder. Ikke mindst efterhånden som alle offentlige transportmidler, som lovet af byens politikere, bliver el- og hybriddrevne i løbet af de kommende år.

     I øvrigt er det i debatten værd at lægge mærke til, at emnet bliver pustet op til helt urealistiske dimensioner af modstanderne, idet de glemmer, at familien i Rødovre, som arbejder i Bagsværd, - familien i Greve, der arbejder i Glostrup, - eller familien i Brønshøj, der arbejder i Hundige, ganske enkelt ikke vil blive berørt på nogen måde af betalingsringen.
     Og her nævner jeg endda kun nogle meget få eksempler med baggrund i, at langt de fleste og største arbejdspladser ligger i de store industrikvarterer uden for byen, - netop i Københavns forstæder.


   Lad os langt om længe og 25 år for sent få gjort noget ved tingene, istedet for at lytte til reaktionære og fantasiforladte nej-sigere.
   Det kan blive til glæde for Københavnerne, turisterne, erhvervsbilisterne, og alle andre, der trækker vejret i eller i nærheden af København en gang imellem.