mandag den 22. august 2011

betalingsring......igen

    
 Når jeg følger den stadig løbende debat om en betalingsring til København city, bliver jeg nødsaget til, at vende tilbage til emnet i min tidligere artikel.
     Forslaget kommer senest fra oppositionen og selvom regeringspartierne før har været for ideen, anser de det nu for, at være i nærheden af en økonomisk katastrofe for alt for mange familier.

    De elektroniske medier har det med, at stikke en mikrofon i næsen på tilfældigt holdende bilister i København og spørge, hvad de mener om forslaget – og svaret er lige så forudsigeligt negativt, som det er ligegyldigt - og helt uden betydning for størstedelen af befolkningen.

    Langt de fleste, der har arbejde i city, er i forvejen fornuftige nok til, at bruge de offentlige transportmidler af flere grunde. Brændstof er dyr og det sviner, det er besværligt at komme frem i trafikken og det er dyrt, eller ligefrem umuligt at parkere.
     Det er ulig nemmere med S-toget, metroen, eller bussen – og en hel del behageligere, at kunne sidde og slappe af med en god bog, et blad, eller den daglige avis.

    Hvis man gad, at lave en undersøgelse af, hvem der i virkeligheden bliver ramt af ”katastrofen”, vil man opdage, at langt hovedparten af folk der har job i København og omegn, i virkeligheden, som jeg nævner i min tidligere artikel, bor og arbejder uden for city, nemlig i de store industriområder langt uden for city.

    Alligevel er jeg sikker på, at den i forvejen trængte regering, vil bruge spørgsmålet om en betalingsring negativt i valgkampen, med argumenter, som den personlige frihed - og nødvendigheden af, at skulle bruge sin bil i hverdagen i selve city. Argumenter der ikke holder en meter. Kære venner, det er et forsvindende mindretal af befolkningen.

    
     Det er desuden i forvejen så som så med den personlige frihed i en bilkø, trafiken vil mindskes, hvilket vil medføre, at den virkelig nødvendige trafik, vil kunne komme hurtigere og nemmere frem hvor det er nødvendigt. Det gælder for politi, redningskøretøjer, ambulancer, varekørsel, busser og taxaer       
   Dokumentation af eventuel privat, nødvendig kørsel, burde, som en selvfølge, være fradragsberettiget, på lige fod med andre kørselsfradrag.

     Omkring en million københavnere vil få en renere by, med et lavere støjniveau, - ikke at forglemme.

     – Så hvor er problemet, eller ligefrem katastrofen ?