lørdag den 25. juni 2011

Befri os for tv-reklamerne

     Nu må øjeblikket være inde til, at vi gør op med de uudholdelige reklamer, ikke mindst på tv. Vi kan naturligvis ikke forbyde reklamer i vores verden med ytringsfrihed og det skal vi heller ikke, men vi har licensbetalte tv-stationer der har public service forpligtigelser – og disse kanaler skal, efter min mening, helt renses for disse irriterende reklamer, også når det gælder at reklamere for sig selv, med gentagelse på gentagelse ugen igennem for en udsendelse der kommer flere dage efter.

     I min tidligere artikel ”Hallo – kan nogen se mig, kan nogen høre mig,” omtaler jeg den enorme trafik af mere eller mindre lødig information, som vi alle, i vore vågne timer på døgnet må finde os i, hvad enten vi vil det eller ej……….information som vi opfatter bevidst - og mere end en million gange mere ubevidst - og som helt optager plads i vores ofte trætte hjerner…………….plads beregnet for mere værdifuld information, der virkelig interesserer os.

    Reklamerne er blot nogle af disse informationer, som jeg helst vil være fri for – og hvis jeg kunne kaste sten efter al denne utidige information, som jeg ufrivilligt perciperer, ville der ikke være sten nok i denne verden.

    I min færden gennem byen fylder disse reklamer mit synsfelt………. På gader, i bussen, i toget - og når jeg kommer hjem, er min postkasse stoppet til med meget dyrt, kulørt papir og blade, der fortæller mig om alskens særtilbud, fødselsdagstilbud, jubilæumstilbud, udsalgstilbud og andre mærkværdige tilbud, blandet med lokalaviser…….og når jeg åbner disse lokalaviser, er de fyldt med lignende hel - og halvsides annoncer og når jeg drister mig til at tænde for mit tv, hamres der flere reklamer mod mine trommehinder og synsnerver, før under og efter ethvert program.

     Hvis jeg zapper rundt mellem stationerne for evt. at finde noget interessant, drøner jeg lige ind i den ene reklameblok efter den anden, som f.eks. en plat reklame for et teleselskab, med 2-3 mennesker uden tøj på. Nøgenhed er måske hvad der skal til for at fange folks opmærksomhed. Snart kommer der vel et flyselskab, der reklamerer med, at ingen af deres fly endnu er blevet deroppe, alle er kommet ned på en eller anden facon, eller der er to ualmindeligt grimme måger, som reklamerer for en færgerute, jeg heller ikke lige står at skulle bruge. Jeg kan også drikke en nærmere bestemt sodavand og vinde et par silikone bryster.

     Åbner jeg for internettet på min computer, går det også galt…..det vælter med reklamer. Her kan jeg vinde en tur et legeland, eller jeg opfordres til, at deltage i en undersøgelse for et, markedsanalyse institut.

    Måske kan enkelte voksne klare det, men hvad med vores børn, der må vokse op med deres uskyldige hoveder tilproppet med kulørte lokkemidler, der skal gøre dem til rigtige forbrugsindivider.

     - Det er ganske enkelt ikke til at holde ud – og nu må det den onde hyle mig standses.

    Eksperter og politikere fortæller os ustandseligt om den nødvendige vækst, men jeg ved snart ikke hvad det er vi skal vokse os til, andet end væk fra det bestående, som åbenbart ikke duer i længden.

     Altså skal reklamerne hjælpe os til at forbruge mere, at holde gang i væksten for vækstens skyld. Køb dette, eller hint produkt, for kun kr. 199 pr. måned………Køb dette produkt, kun kr. 149 pr. måned…... Køb dette, eller dette produkt og spar en allerhelvedes masse penge. o.s.v………..Køb, køb, forbrug, spar penge - og vær med til at skabe vækst.

     Det synes at være en af de værdier vi skal værne om, en udtalelse som politikerne ofte bruger uden, at fortælle os hvad denne sætning i virkeligheden dækker over. Som tidligere professionel soldat ville jeg ellers have stor nytte af, at vide hvad jeg skal værne om………hvor, imod hvem……og i givet fald med hvilke våben ?

     - Hvis det er et værn om væksten og reklamerne, - så rend mig noget så grusomt……!.