fredag den 30. september 2011

Rend mig i råvarerne! !

Nutidens åndelige guruer?

     Hvad er der sket med dansk TV- kultur i nyere tid, når man efterhånden skal se madlavning på TV morgen middag og aften, i løbet af fem minutters reklame, skal se tilbud på indtil tre forskellige køkkener og det ene af dem med påstanden om, at det er et køkken alle har råd til, eller at "alle fortjener et fedt køkken". Hvis det er tilfældet, så forær os et, lav os få det overstået, og hold så ellers kæft med køkkener og mad.

     Jeg gider egentlig ikke at eje sådan et køkken, da jeg ikke gider lave mad i det, og modsat udsagnet, så har jeg iøvrigt ikke råd til det.

     Jeg holder meget af god mad og ordentlige køkkener, men jeg gider ikke selv, at lave mad, mest fordi det ikke interesserer mig, men jeg respekterer at der er mennesker, der interesserer sig for madlavning og samtalekøkkener, og måske endda ligefrem har det som en slags hobby. Til dem, kan jeg nævne, at der findes aftenskoler, hvor man for en billig penge kan lære at lave al slags mad.

     Men det er efterhånden ved at blive en plage for os, der ikke er interesserede. Der er madlavning i ”Morgen-TV”, i løbet af dagen i ”Go’ aften Danmark” og i ”Aftenshowet”. Mens jeg sidder og nyder min morgenkaffe med ristet brød, laver de Gud hjælpe mig middagsmad, rører rundt i sovsen, laver sushi og smager på rødvin, OM MORGENEN ! - Og ævler løs om råvarer mig her, råvarer mig der og råvarer mig alle vide vegne, så jeg er ved, at få både det ristede brød og morgenkaffen galt halsen.

     Der er udsendelser som f.eks. ”Niklas mad”, ”Masterchef”, ”Til middag hos…”, Hells kitchen” ”Gordon Ramseys køkken”, ”4 stjerners middag hos….”, ”Kongerigets kager” i løbet af dagen og aften – for bare at nævne nogle enkelte, som jeg lige kan komme i tanker om i skrivende stund – og så er der alle dem jeg ikke lige husker - og det kan også være det samme. 

     Ved snart sagt ethvert program, der skal lægge op til et hyggeprogram, er der opstillet et TV-køkken - og så venter vi bare på, at en eller anden kendis iført kokkehue eller grønt hår og forklæde i moderigtige farver skal begynde at snitte gulerødder og fortælle om slankemad, eller andet uudholdeligt, rædsommeligt, kedeligt madævl.
     At lave mad i så mange TV-udsendelser ville svare til, at der i alle hyggeprogrammer, såvel morgen som aften-TV, var indlagt klip fra fodboldkampe, som jeg erfarer, at især mange kvinder ikke bryder sig om. Aviserne ville blive oversvømmet med vrede læserbreve fra kvinder i alle aldre, hvor redaktørerne ville blive skældt øjnene ud af hovederne - og ønsket langt ned i helvede.

     Nu mangler vi bare, at der også i alle nyhedsprogrammerne, som f.eks. "Efter Deadline", også er opstillet et TV-køkken – og, at en eller anden, med en åndssvag hat og forklæde, fortæller om rørt fars, former honningkager, forklarer hvordan man ælter kagedej,  eller undgår, at hollandaisesovsen skiller.

     - Kære DR - tillykke med de 60 år - men jeg er sk#%?træt af spaghetti med kødboller, eller Sushi på 4 måder, eller hjemmelavet rejesalat. For min skyld kunne i meget gerne sende alle disse madudsendelser eller kulinariske indslag et ganske bestemt, uartigt sted hen.


og det gælder også TV2 og alle andre kanaler, der er blevet komplet madtossede...