Viser opslag med etiketten trafik. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten trafik. Vis alle opslag

fredag den 24. februar 2012

Venstres anerkendte skattesnyderi


         
           Trafikøkonom og tidligere lektor ved Handelshøjskolen, Uffe Jacobsen fortæller, at det er en skandale der svarer til skattesnyderi, at tre tidligere borgerlige skatteministre ikke har grebet ind over for det milliardtab staten er gået glip af i årevis på grund af lavere afgift på leasing- og demobiler. Men det er vel næppe så underligt når man må formode, at det netop er deres vælgere der har kunnet gøre brug af denne ordning når de skulle anskaffe sig en nu Audi, Jaguar, Mercedes eller BMW.

          Tal fra Danmarks Statistik viser, at det er helt enorme summer, som staten er gået glip af i manglende registreringsafgift. Fra 2007 til 2010 faldt den årlige indtægt på området fra 24 milliarder til blot 13 milliarder og selvom det kun kunne skyldes 10-15% af differencen, som direkte kan tilskrives den lave registreringsafgift på leasing- og demobiler, så løber det op i flere milliader kroner siden 2009, hvor reglerne for leasing senest blev ændret.

          Den lovede betalingsring måtte skrottes forleden på grund af den enorme, tiltagende utilfredshed, men regeringen ønsker stadig, at finde øgede indtægter til billigere og bedre kollektiv trafik og derfor rettede man blikket mod omtalte skattesnyderi, som den nye unge løve, skatteminister, Thor Møger Pedersen undrede sig over og nu vil gøre noget ved. Det bliver til et umiddelbart merprovenu på 1,7 milliarder kroner om året, uden at der er taget højde for evt. ændrede købevaner, forklarer kontorchef i Skatteministeriet, Lene Skov Henningsen.
           Tendensen blev bekræftet i en pressemeddelelse fra maj 2011. Her offentliggjorde Skat en aktion mod 120 bilforhandlere. Og her registrerede man, at flere forhandlere ulovligt brugte den lave afgift til egen vinding.

          Det er værd at bemærke, at selvom Venstres tidligere, selvglade skatteminister, Peter Christensen, var bevidst om fusk med demobilerne, så blev der ikke gjort neget ved det. Og det har han det stadig godt med og forklarer over for dagbladet BT.: - Demobilerne, der er reglerne klare, - det kan godt være, at nogle snyder, men derfor blev der også iværksat noget kontrol.!

          Det er ikke småpenge, som den danske stat er gået glip af i årevis. Eksempelvis forventer Skat i de kommende år, at kunne hente mindst en milliard kroner om året ved at lukke hullet og hæve registreringsafgiften på disse biler til samme niveau som almindelige nye biler og det sætter også et stop for fortsat fusk med demobiler.

          Nu hvor den nye regering har stukket en pind i den gamle myretube, er det skræmmende, at tænke på hvad der mere kan dukke op af den slags typisk, borgerlig ligegyldighed.

tirsdag den 21. februar 2012

Betalingsring eller ej


          
          Selvom jeg før her på min blog, har luftet min mening om betalingsringen omkring København, føler jeg mig alligevel motiveret til, at give endnu et bidrag til debatten. Det virker som om problemerne med denne ring nu har taget en drejning væk fra det egentlige problem, nemlig trængslen, luftforureningen, tidsspildet i form af tabt arbejdsfortjeneste, tabet af kvalitetstid, personskader m.v. og nu blot handler om besværlighederne med placeringen af ringen.


          Det er klart, at før man laver nogen som helst foranstaltninger, uanset af hvilken art for at løse dette problem, skal og må de offentlige transportmidler til og fra byen optimeres til en helt anden attraktion end den er i dag, både funktionsmæssigt og prismæssigt.


          Uanset hvor man placerer en eventuel betalingsring, vil den vende den tunge ende nedad, som alle andre afgifter på forbrug og kun dem der i forvejen har råd til at leve et liv i økonomisk frihed kan være ligeglade.


          Mit forslag til at løse det grundlæggende problem, uden nogen form for økonomiske tiltag, vil derfor stadig være, at sløjfe samtlige lysreguleringer i gade og vejkryds i en ring f.eks. fra Nordhavn station i nord, ned langs den vestlige side af søerne, til Dybbølsbro station i syd. I dette område beholdes almindelig højre vigepligt, med fortrinsret for busser, cyklister og forgængere, hvilket givet vis vil skabe så meget trafikkaos, at folk helt frivilligt opgiver at køre ind og forurene byen, inklusive dem der ellers har råd til det.



tirsdag den 13. december 2011

Betalingsring før tog til tiden


     I modsætning til alle former for fornuft og logik, har regeringen til hensigt, at anvende de budgeterede omkostninger til betalingsringen omkring København, på selve anlæggene ved bygrænserne, før omkostningerne ved den tiltrængte forbedring - og som lovet, til en væsentlig nedsættelse af billetpriserne på de offentlige transportmidler. 

     Dette vil i min optik medføre total kaos og stigende modstand mod betalingsringen, som om den ikke var stor nok i forvejen.

     Hvad enten man er for, eller imod betalingsringen i sig selv, skal der være en åbenlys fordel ved, at bruge de offentlige transportmidler fra dag 1 - og ikke engang med tiden, når der bliver råd. Pendlere og andre, skal omgående kunne mærke en økonomisk og tidsmæssig fordel ved at lade bilen stå.

     I modsat fald vil det til forveksling virke, som den nok så bekendte historie om "Ebberød Bank."

fredag den 11. november 2011

Trafikfjolsernes halvår



     Nu er tiden på året kommet, hvor vi som trafikanter ikke alene skal finde os i fjolserne, der ikke kan finde ud af hvordan man gebærder sig i rundkørsler, men nu også med alle dem, der ikke kan finde ud af, hvornår man skal bruge sine bageste tågelygter på bilen, og især hvornår man ikke skal bruge dem.

     I rundkørsler skal man kun holde tilbage for dem, der allerede er inde i rundkørslen og ikke for dem, der er på vej derind! Rundkørslerne er skabt til at holde trafikken flydende, i stedet for køerne ved de lysregulerede vejkryds.

     Tågelygterne tændes kun når sigtbarheden er kortere end standselængden, og ikke bare fordi det regner, eller bare er lidt diset i vejret. På motorvejen er det ikke til at se om ham/hende, der ligger længere fremme er ved at bremse, eller bare er et fjols med tændte tågelygter.

Venlig hilsen Bonsvigs Trafikskole.

onsdag den 19. oktober 2011

Ud med de værste miljøsyndere

    

Socialdemokraterne barsler nu med en ide om at forhøje afgiften på de værste benzinslugere, og sænke afgiften tilsvarende på de såkaldte klasse A-biler, det vil sige de mindre tørstige og forurenende biler. og det forslag vil jeg hilse meget velkomment.

     Givetvis vil de rige fortsætte med at køre byen tynd i deres firehjulstrækkere af prestigemæssige årsager, men det vil herefter være muligt at pege fingre af dem - for ikke ligefrem at foreslå, at man chikanerer dem.

     Undervejs i debatterne om en betalingsring omkring København, har det oftest været praktisk-familiemæssige argumenter, der har været brugt imod denne ring, men i dag fremstilles der ganske udmærkede, rummelige og oven i købet firedørs familiebiler i A-klassen, der kan klare helt op til ca. 25-30 km. pr. liter benzin.

     Hvis man så, mens man er i gang med denne problematik, tillod knallert-45’ere at køre 50 km i timen, som den øvrige trafik i byerne, således at de ikke længere var til gene i bytrafikken, ville endnu flere måske finde disse køretøjer ganske nemme, smidige og velegnede som alternativ til bilen og de offentlige transportmidler. Sidstnævnte har jeg agiteret kraftigt for, i nord, syd, øst og vest, uden at nogen har gidet at høre om det.

     Jeg har erfaret, at dette problem hører under transportministeriet, så kære politikere på begge fløje i dansk politik, - få så fingeren ud !

lørdag den 24. september 2011

Sluk lyset!

     
     Når man i denne tid diskuterer betalingsring eller ej for København city, hører man argumenter, der åbenlyst hører hjemme i Anders And-bladet. 
   Det virker som om ingen tænker på den katastrofale trafiktrængsel og forurening, men udelukkende på at det koster penge, og at det bliver dyrere at være dansker. 

   Samtidig taler folk i andre sammenhænge om kvalitetstid med familie og venner, men glemmer tilsyneladende hvor meget af denne kvalitetstid, der går tabt dagligt, mens man holder kofanger mod kofanger i lange rækker på vej ind og ud af byen i myldretiden.

     Engang for længe siden, da nogen foreslog at gøre Strøget til gågade, var den første rygmarvsreaktion blandt befolkningen og Strøgets forretningsindehavere raseri, og alle var sikre på, at denne ide var verdens undergang og fallit. – Og hvad skete, der? - Strøget er blevet til det mest attraktive forretningsstrøg og det myldrer med mennesker – og dermed købere dagen igennem.


     Med en betalingsring omkring København vil man formentlig begrænse trafikken, og den nødvendige kørsel med varer til virksomheder og forretninger i byen vil gå væsentlig lettere, og spare en masse tid og dermed penge, der rigeligt opvejer omkostningerne ved betalingsringen. Men selvfølgelig kræver det, at de offentlige transportmidler virker og alle nødvendige parkeringspladser er etableret.


     Indtil denne betalingsring er en realitet, vil bølgerne gå højt for og imod - og de fleste argumenter vil være lige rigtige og forkerte, gyldige og ugyldige, afhængig af på hvilken side af diskussionen man står.


     I min seneste artikel om dette problem, har jeg været fortaler for betalingsringen, ja nærmest som en selvfølgelig nødvendighed, men efter at have deltaget i utallige diskussioner siden om emnet - og hørt mere eller mindre tåbelige argumenter for og især imod, tillader jeg mig nu, at vende tilbage til en endnu tidligere artikel, hvor jeg foreslog en helt anden løsning, der ikke kunne måles i daglige såvel som årlige udgifter, som man hermed pålægger en almindelig familie der bor udenfor og arbejder i København, nemlig den, at man simpelthen fjerner samtlige lysreguleringer i Storkøbenhavn og indfører almindelig højre vigepligt.


     Med denne løsning føler jeg mig overbevist om at inden, der er gået en uge, vil samtlige privatbilister være gået op i limningen, stille bilen i garage, måske oven i købet sælge denne pengesluger og søge hen til nærmeste busstoppested, S-tog og/eller metrostation - og efter en kort tilvænningstid, meget snart finde ud af, at livet som pendler med det offentlige er både hyggeligere og ulig nemmere

mandag den 22. august 2011

betalingsring......igen

    
 Når jeg følger den stadig løbende debat om en betalingsring til København city, bliver jeg nødsaget til, at vende tilbage til emnet i min tidligere artikel.
     Forslaget kommer senest fra oppositionen og selvom regeringspartierne før har været for ideen, anser de det nu for, at være i nærheden af en økonomisk katastrofe for alt for mange familier.

    De elektroniske medier har det med, at stikke en mikrofon i næsen på tilfældigt holdende bilister i København og spørge, hvad de mener om forslaget – og svaret er lige så forudsigeligt negativt, som det er ligegyldigt - og helt uden betydning for størstedelen af befolkningen.

    Langt de fleste, der har arbejde i city, er i forvejen fornuftige nok til, at bruge de offentlige transportmidler af flere grunde. Brændstof er dyr og det sviner, det er besværligt at komme frem i trafikken og det er dyrt, eller ligefrem umuligt at parkere.
     Det er ulig nemmere med S-toget, metroen, eller bussen – og en hel del behageligere, at kunne sidde og slappe af med en god bog, et blad, eller den daglige avis.

    Hvis man gad, at lave en undersøgelse af, hvem der i virkeligheden bliver ramt af ”katastrofen”, vil man opdage, at langt hovedparten af folk der har job i København og omegn, i virkeligheden, som jeg nævner i min tidligere artikel, bor og arbejder uden for city, nemlig i de store industriområder langt uden for city.

    Alligevel er jeg sikker på, at den i forvejen trængte regering, vil bruge spørgsmålet om en betalingsring negativt i valgkampen, med argumenter, som den personlige frihed - og nødvendigheden af, at skulle bruge sin bil i hverdagen i selve city. Argumenter der ikke holder en meter. Kære venner, det er et forsvindende mindretal af befolkningen.

    
     Det er desuden i forvejen så som så med den personlige frihed i en bilkø, trafiken vil mindskes, hvilket vil medføre, at den virkelig nødvendige trafik, vil kunne komme hurtigere og nemmere frem hvor det er nødvendigt. Det gælder for politi, redningskøretøjer, ambulancer, varekørsel, busser og taxaer       
   Dokumentation af eventuel privat, nødvendig kørsel, burde, som en selvfølge, være fradragsberettiget, på lige fod med andre kørselsfradrag.

     Omkring en million københavnere vil få en renere by, med et lavere støjniveau, - ikke at forglemme.

     – Så hvor er problemet, eller ligefrem katastrofen ?




   

fredag den 19. august 2011

betalingsring og sund fornuft

     En betalingsring ved indkørsel til København city, er en udmærket løsning på det enorme trafikproblem, der synes at vokse helt uhindret, hvis ikke der hurtigt gøres noget drastisk. Den nuværende tilstand er spild af arbejdstimer, benzinpenge, er stærkt stressfremkaldende, og luftforureningen i København er blandt de værste i hele Europa.


     Modstanderne af en sådan ring taler om, at det vil straffe folk som har arbejde i København, hvilket er noget vrøvl, idet de kan køre den lange vej til Københavns yderzone og lade sig transportere hurtigere og ganske effektivt, med bus, S-tog, eller metro resten af vejen helt ind til byens centrum.
     Disse modstandere taler om, at man vil straffe dem med yderligere afgifter, men hvis ikke der gøres noget overhovedet, straffer man Københavns beboere og alle dem der færdes i byen af andre nødvendige grunde.

    
 I virkeligheden bør vi spørge os selv om, hvem vi helst vil hjælpe, bilisterne, eller byens beboere, turister og handlende? 


   Vi kender svaret fra regeringen og Dansk Industri, som straks fortæller os, at vi ikke kan nænne at gøre det imod VÆKSTEN, som vi sådan trænger til. En så indskrænket og kortsigtet indstilling fortjener næsten ikke at man tager den alvorligt. 
   På TV havde de også fået fat i en dame, i en af de såkaldte vox-pops, hvor man stikker en mikrofon op i hovedet på en eller anden på gaden, der måske mener et eller andet sådan lige på stående fod. Pågældende dame mente nok at en afgift kunne få hende til ikke at køre sin bil ind til København hver morgen, idet det ville blive alt for dyrt. Og som hun selv pointerede, så ville hun aldrig af sig selv stille bilen, og forurene mindre ved at bruge den offentlige transport. Men at tvinge hende til det med bompenge synes hun var urimeligt, for det var jo tvang, og det kunne hun ikke lide!
   Til den dame kunne man jo så netop sige "BINGO" - langt om længe er ti-øren faldet...........vi er nødt til at tvinge folk som dig til at stille bilen, for I ville aldrig gøre det frivilligt. Det er jo netop argumentet FOR bompenge, ikke IMOD det, som damen ikke helt selv forstod.


     De ca. 11.000 kr. pr. år, som det siges, at ville koste familier med arbejde i København, må familierne så spare ved at være solidariske med bysamfundet, stille bilen i udkanten og bruge de offentlige transportmidler, der vil gøres billigere og bedre, bl.a. via indkomsten fra de bilister, der stadig mod betaling insisterer på at svine byen til.
     Taxier, busser og varetransporter i centrum vil til gengæld få bedre arbejdsbetingelser, hvilket i høj grad er værd at nævne som et af mange væsentlige goder. Ikke mindst efterhånden som alle offentlige transportmidler, som lovet af byens politikere, bliver el- og hybriddrevne i løbet af de kommende år.

     I øvrigt er det i debatten værd at lægge mærke til, at emnet bliver pustet op til helt urealistiske dimensioner af modstanderne, idet de glemmer, at familien i Rødovre, som arbejder i Bagsværd, - familien i Greve, der arbejder i Glostrup, - eller familien i Brønshøj, der arbejder i Hundige, ganske enkelt ikke vil blive berørt på nogen måde af betalingsringen.
     Og her nævner jeg endda kun nogle meget få eksempler med baggrund i, at langt de fleste og største arbejdspladser ligger i de store industrikvarterer uden for byen, - netop i Københavns forstæder.


   Lad os langt om længe og 25 år for sent få gjort noget ved tingene, istedet for at lytte til reaktionære og fantasiforladte nej-sigere.
   Det kan blive til glæde for Københavnerne, turisterne, erhvervsbilisterne, og alle andre, der trækker vejret i eller i nærheden af København en gang imellem.

mandag den 15. august 2011

betalingsring og tal-manipulation

     
I tidligere artikler, har jeg berørt problematikken, med den stærkt fortættet trafik i storbyerne og kommet med forskellige forslag som for eksempel, at fjerne alle lyskurve i den indre by. En sådan foranstaltning vil medføre så trafikale vanskeligheder, at langt de fleste bilisterne ad frivillighedens vej, formentlig vil foretrække de offentlige trafikmidler. Men det vil nok anses for alt for radikalt og en alt for stærk medicin.


    Nu foreslår oppositionen bompenge, ved indkørslen til København på strategisk udvalgte steder - og selvom mange fra regeringspartierne længe har været enige i, at trafikproblematikken må løses snarest muligt, fremfører man nu alligevel en decideret skrækkampagne mod bompenge, med et tvivlsomt eksempel på, at det vil koste en ganske almindelig familie kr. 28.000 pr. år, at køre fra f.eks. Hvidovre og ind til byen for at passe deres arbejde.
Der kunne man jo mistænke, med lang erfaring for, hvad politikerer fyrer af op mod et valg, at det tal ikke har bund i nogen som helst virkelighed. Og een ting er i hvert fald sikkert - regeringen har ikke selv nogle aktive forslag til, hvordan vi gør noget ved tingene for alvor.


    Uomtvisteligt er det, at problemet bør løses - og lige så sikkert er det, at før eller siden vil familien fra Hvidovre være nødt til, at vænne sig til at tage bussen, eller S-toget ind til centrum, en seance der normalt vil tage 10-15 minutter - og 20-30 minutter i bil. Og så undlader jeg helt, på linje med regeringen, at komme ind på parkeringsproblemerne og luftforureningen.


     Der skal naturligvis, i forbindelse med betalingsstederne, være tilstrækkelig med parkeringspladser således, at folk der kommer langvejs fra, problemfrit kan stille deres bil fra sig inden de stiger på bussen eller S-toget.


     En Venstrepolitiker, der som bekendt er liberalist, sætter den personlige privatbilismefrihed over alt andet, - og en konservativ politiker, der er dogmatisk og reaktionær, og som sådan er ualmindelig tung at danse med, vil for alt i verden holde fast ved tingenes tilstand som de nu en gang er, selvom verden og demografien ændrer sig hurtigere end en konservativ politiker har evner, eller vilje til at følge med til.


    For Socialdemokraterne og SF’erne, tillige med Enhedslisten, er det helt naturligt, at tænke socialt og solidarisk med andre medborgere i enhver henseende. Og det er i høj grad socialt og solidarisk, at arbejde seriøst for de familier, der tilfældigvis har bolig - og færdes til daglig i København, oftest med livet som indsats.


     Men alt hvad der kommer af forslag fra oppositionen i disse valg-tider, vil regeringspartierne og Dansk Folkeparti, stemple som UANSVARLIG SNAK!


 Men regeringens  EGET RODERI OG EGEN UANSVARLIGHED GENNEM ET ÅRTI - det glemmer vi bare og taler ikke om. Lad os nu bare se fremad, som Anders Fogh altid så begavet proklamerede, når han blev stillet kritiske spørgsmål om tidligere gerninger.

mandag den 1. august 2011

Bytrafikkens gøgeunge

     Der tales for tiden en del om, at nedsætte hastighedsgrænsen i byerne, fra 50 til 40 km/t. Der er mange gode grunde til, at gøre noget ved den stigende trafiktæthed i almindelighed og trafiksikkerheden i særdeleshed.


   En af alle de andre gode grunde er, at det vil motivere langt flere trafikanter til, at benytte sig af, dels den offentlige transport, men også at benytte sig af en scooter-45 der, som det fremgår af betegnelsen, maximalt må køre 45 km/t. til den daglige transport. Jeg har selv haft en sådan i ganske kort tid, men måtte, som tingene er i dag, skille mig af med den, da den er absolut uegnet til tidens bytrafik, der typisk bevæger sig med en gennemsnitshastighed på 55 km/t. - og i stedet anskaffe mig en dyrere motorcykel for ikke at være til konstant gene for den øvrige trafik. Min scooter og jeg følte os som en gøgeunge i trafikken.

    Modsat en knallert-35, der skal køre på cykelstierne, skal man nemlig med en scooter-45, færdes ude på gaden sammen med den øvrige trafik og her er man til stor fare og gene for den hurtigere kørende trafik. Hvis hastighedsgrænsen der imod var 40 km/t. ville scooteren passe helt fint til trafikken og det er min overbevisning, at mange flere ville benytte sig at dette praktiske køretøj, både til og fra arbejde og andre ærinder i byen.

     Dette er absolut ingen salgskampagne, men lad mig nævne et par fordele for scooteren fra egne erfaringer, hvis den ellers kunne få lov til, at følge den normale trafikhastighed i byerne:
     1. Den er let at håndtere.
     2. Nem at manøvrere i al trafikken.
     3. Den kræver kun almindeligt kørekort.
     4. Man kan medbringe en passager på bagsædet.
     5. Man kan let på- og afmontere en relativt stor, eller lille bagageboks til indkøbsvarer.
     6. Parkeringen af køretøjet er gratis - og man kan stille den fra sig næsten hvor som helst.
     7. Den fås i mange forskellige modeller til en yderst rimelig og overkommelig pris.
     8. Den kører ca. 35 km. pr. liter benzin

     Man kan altså, med andre ord få en masse fordele, ved blot at sænke hastighedsbegrænsningen med sølle 10 km/t. i byerne - og sandsynligvis fjerne mange af de dyre, forurenende biler både i gader og stræder og afhjælpe de få, overfyldte parkeringspladser.

fredag den 3. juni 2011

Bilerne ud af byen!


     Trafikniveauet i København har i dag antaget helt uacceptable proportioner. Privatbilismen er et miljøproblem af dimensioner, og københavnere lider under det dagligt, og betaler prisen med stress på grund af støj, tidsspilde og tabt arbejdstid, for ikke at tale om trafikulykker og følgesygdomme. At indføre betalingszoner ved adgangen til byen, som nogen taler for, løser ikke dette problem og vil i stor udstrækning være socialt skævt, og medføre, at der måske ligefrem vil gå prestige i den for de velhavende ved at kunne færdes i city i deres firehjulstrækkere og andre dyre benzinslugere.
     Der må anderledes revolutionerende midler til, inden problemet helt vokser samfundet over hovedet. Inden for de seneste ca. 30 år er trafikken steget voldsomt, men tilstrækkeligt langsomt til, at nogen har bemærket forskellen på anden måde end bare at lade sig irritere over det.

     Al privatbilisme burde derfor ganske enkelt forbydes i en nærmere bestemt cirkel om selve city. En geografisk ring der naturligvis må analyseres og fastlægges af trafikeksperter, men man kunne f.eks. foreslå en ring, gående fra Nordhavn Station i nord, med søernes afgrænsning mod vest, til Dybbøls Bro Station i syd og inkludere hele Christianshavn, med voldsystemet og Stadsgraven som grænse mod øst. Hele dette område burde få status som Strøget eller Købmagergade, hvor modellen som bekendt er: ingen privatbilisme - kun ærindekørsel.



     Ligeledes kræver det naturligvis tilstrækkelig kapacitet af de offentlige transportmidler, men det vil være helt naturligt for det offentlige at investere i, efterhånden som efterspørgslen stiger. Det vil være til gavn for både mennesker, miljøet og det offentlige udgiftbudget. Om man så lægger opgaven i staten eller kommunen må bero på en konkret vurdering.

     Dette vil formentlig ikke vinde gehør blandt befolkning eller politikere, da alt for mange er glade for deres bil, og politikerne tør ikke sige noget så dristigt, af hensyn til genvalg til kommunal- og folketingsvalg, selv om mange nok i deres stille sind erkender, at noget drastisk burde gøres.