Viser opslag med etiketten danskhed. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten danskhed. Vis alle opslag

onsdag den 7. marts 2012

Dagens ret(hver dag): Hjerner i grød!

     
          Når man ser ned over siderne med ugens tv-programmer får man den tanke, om det er TV-programchefernes overlagte hensigt at gøre os danskere dummere, end vi allerede er, og  at give os dårligere dannelse, end vi har i forvejen.
         
          Det forholder sig vel sådan, at redaktørerne skulle holde sig orienteret om, hvad der interesserer os, der skal udsættes for den såkaldte TV-underholdning(dvs. os, der betaler deres løn) og de er tydeligvis kommet frem til det resultat, at vi simpelthen er blevet dummere med tiden... og at programmerne således må formes herefter. 
For man kan vel ikke forestille sig...nej, man kan næsten ikke sige det, jeg prøver alligevel... at det er omvendt, og at det er tv der har gjort os dummere?

           Hvis vi holder os til det, der på godt nudansk hedder prime time på de to hovedkanaler, DR1 og TV2, d.v.s. tiden omkring kl. 20 og 21.00, vil man se programmer som” Herre i eget hus”, ”Hammerslag”, ”Spise med Price”, ”Kokkekampen”, ”Vores virkelig store familie”, ”Hvad bruden ikke ved”, ”Hjælp vi skal have barn”, ”Ved du hvem du er?” med de kendte, ”Liebhaverne”, ”Sporløs”, ”Danmark ifølge Bubber”, X-factor”, ”Argh! Det gjorde jeg bare ikke!” Og så ser jeg endda bort fra de øvrige skodkanaler, med ”Til middag hos…” en af de kendte, eller ”Hjemme hos…” igen en af de kendte, ligegyldigt hvor hjernedøde, bare de er kendte. 
   På en af disse kanaler kan man for eksempel opleve "Ekstrem hjemmeservice" og " Mesterkok - kun desserter" - og så har jeg kun nævnt nogle få af ugens utallige madprogrammer. Alle sammen programmer der burde sendes efter kl.24.00, mens vi andre passer vores søvn og kan vågne friske og veludhvilede på vores arbejde, uden at have forloren hare i hovedet, eller et andet uhensigtsmæssigt sted. 

          Der laves sågar flæskesteg eller andesteg fra kl. 6.30. - 09.00. om morgenen, mens man smager på sauce, vine og øl, i noget man kun kan opfatte som et forsøg på på een gang at kede seerne ihjel, og få dem til at slå sig selv ihjel ved øget indtagelse af mad og spiritus - noget danskere i gennemsnit egentlig næppe behøver at blive tilskyndet til.


          Snart får nyhedsredaktionerne vel også deres eget tv-køkken så vi kan se på madlavning igen kl. 18,30 og 19,00,22.00 og 22.30. 


          Og for at det ikke skal være løgn, så bliver disse programmer genudsendt 2-3 gange i løbet af samme uge, eller næste. 


Hvad er der blevet af aftenskolekurserne i finere madlavning for de interesserede? Så kunne vi andre blive fri for flæskestege og Price-brødre.

          - Hvad i himlens navn tænker de på derinde på TV?.................Mad, åbenbart!
         
          Man må man formode, at programcheferne kun har grød i hovedet, - eller er det os seere, der er ved at få erstattet hjernen med grød?

torsdag den 6. oktober 2011

Et amerikansk mareridt?...ellers tak for tilbudet...

Frihed, Lighed, Broderskab?
Det er blevet nye tider med en ny regering. Førhen havde man lidelsen ved at skulle lægge øjne og ører til folk fra Dansk Folkeparti, men nu har man dæleme også fået et andet outreret parti at skulle lægge samme forpinte sanser til, nemlig Liberal Alliance.

     Dansk Folkepartis tid rinder heldigvis ud, efterhånden som folk bliver lede og kede af den samme umenneskelige retorik i flygtninge- og indvandrerdebatten, men nu skal vi åbenbart til at lægge ører til et nyt parti, der tydeligvis vil have os til at indføre amerikanske tilstande. - De vil bare ikke indrømme det. 

     Til dem der ikke i forvejen ved det, kan jeg oplyse, at USA er et land, der med deres skatte- og socialpolitik(eller mangelen på samme), har mere end 30 millioner individer, der lever under fattigdomsgrænsen - og over halvdelen af dem oven i købet som boligløse. De lever i kasserede campingvogne, på gaden, eller under broerne.


     Næsten hver eneste familie er indehaver af mindst et skydevåben, thi, som de superliberale siger, enhver har ret til at forsvare sig selv - og det kan naturligvis også være nødvendigt med så mange fattige i gaderne, der prøver at overleve på den ene eller anden måde.
     Ca. halvdelen af befolkningen er sygeligt kristne, dvs imod fri abort, meget vrede på Charles Darwin, og stærkt positivt stemt for dødsstraf, samt går rundt med den overbevisning, at jorden kun er 6000 år gammel, og at orkaner og jordskælv er Guds straf over Amerika, fordi man har tolereret bøssers tilstedeværelse alt for længe. 
Hvis det land forekommer een at ligne en drøm, så har vi i sandhed ikke brug for mareridt.

     I fremtidige debatter i de elektroniske medier, skal vi alle nu til at høre på disse superliberale særlinges meninger om ditten og datten, meninger der overhovedet ikke stemmer overens med den skandinaviske model, som har gjort Danmark til meget af det USA ikke er.
     En model med velfærd, tilkæmpet gennem ca. 80-90 år, af folk med sociale, humane og solidariske tanker, ideer og holdninger – og selvom vi har et frit demokrati med ytringsfrihed vil mit spørgsmål til medierne derfor være: - Kan vi dog i himlens navn ikke blive fri for at skulle høre på disse forfærdelige superliberalisters ulidelige synspunkter dag ud og dag ind?
   De får lov at fylde alt for meget, ikke mindst i Danmarks Radio. Langt mere, end Deres antal og indholdet af deres ideologi berettiger til.


Man kunne ønske, når de omtalte typer er så fascinerede af USA, at de tog derover - og blev derovre...............så kunne vi andre måske få lov at beholde Danmark i fred............et Danmark som vi holder af, fordi det trods alt endnu ikke er Amerikas Forenede Stater...........
     


fredag den 30. september 2011

Rend mig i råvarerne! !

Nutidens åndelige guruer?

     Hvad er der sket med dansk TV- kultur i nyere tid, når man efterhånden skal se madlavning på TV morgen middag og aften, i løbet af fem minutters reklame, skal se tilbud på indtil tre forskellige køkkener og det ene af dem med påstanden om, at det er et køkken alle har råd til, eller at "alle fortjener et fedt køkken". Hvis det er tilfældet, så forær os et, lav os få det overstået, og hold så ellers kæft med køkkener og mad.

     Jeg gider egentlig ikke at eje sådan et køkken, da jeg ikke gider lave mad i det, og modsat udsagnet, så har jeg iøvrigt ikke råd til det.

     Jeg holder meget af god mad og ordentlige køkkener, men jeg gider ikke selv, at lave mad, mest fordi det ikke interesserer mig, men jeg respekterer at der er mennesker, der interesserer sig for madlavning og samtalekøkkener, og måske endda ligefrem har det som en slags hobby. Til dem, kan jeg nævne, at der findes aftenskoler, hvor man for en billig penge kan lære at lave al slags mad.

     Men det er efterhånden ved at blive en plage for os, der ikke er interesserede. Der er madlavning i ”Morgen-TV”, i løbet af dagen i ”Go’ aften Danmark” og i ”Aftenshowet”. Mens jeg sidder og nyder min morgenkaffe med ristet brød, laver de Gud hjælpe mig middagsmad, rører rundt i sovsen, laver sushi og smager på rødvin, OM MORGENEN ! - Og ævler løs om råvarer mig her, råvarer mig der og råvarer mig alle vide vegne, så jeg er ved, at få både det ristede brød og morgenkaffen galt halsen.

     Der er udsendelser som f.eks. ”Niklas mad”, ”Masterchef”, ”Til middag hos…”, Hells kitchen” ”Gordon Ramseys køkken”, ”4 stjerners middag hos….”, ”Kongerigets kager” i løbet af dagen og aften – for bare at nævne nogle enkelte, som jeg lige kan komme i tanker om i skrivende stund – og så er der alle dem jeg ikke lige husker - og det kan også være det samme. 

     Ved snart sagt ethvert program, der skal lægge op til et hyggeprogram, er der opstillet et TV-køkken - og så venter vi bare på, at en eller anden kendis iført kokkehue eller grønt hår og forklæde i moderigtige farver skal begynde at snitte gulerødder og fortælle om slankemad, eller andet uudholdeligt, rædsommeligt, kedeligt madævl.
     At lave mad i så mange TV-udsendelser ville svare til, at der i alle hyggeprogrammer, såvel morgen som aften-TV, var indlagt klip fra fodboldkampe, som jeg erfarer, at især mange kvinder ikke bryder sig om. Aviserne ville blive oversvømmet med vrede læserbreve fra kvinder i alle aldre, hvor redaktørerne ville blive skældt øjnene ud af hovederne - og ønsket langt ned i helvede.

     Nu mangler vi bare, at der også i alle nyhedsprogrammerne, som f.eks. "Efter Deadline", også er opstillet et TV-køkken – og, at en eller anden, med en åndssvag hat og forklæde, fortæller om rørt fars, former honningkager, forklarer hvordan man ælter kagedej,  eller undgår, at hollandaisesovsen skiller.

     - Kære DR - tillykke med de 60 år - men jeg er sk#%?træt af spaghetti med kødboller, eller Sushi på 4 måder, eller hjemmelavet rejesalat. For min skyld kunne i meget gerne sende alle disse madudsendelser eller kulinariske indslag et ganske bestemt, uartigt sted hen.


og det gælder også TV2 og alle andre kanaler, der er blevet komplet madtossede...

torsdag den 29. september 2011

Lad os få Danmark tilbage!

     Så er det på tide at tage DFs "lad-os-få-Danmark-tilbage"-slogan alvorligt!
Danmark til Ejderen! Danmark til Nordpolen!
Danmark Über Alles!


   Norge, Skåne, Halland og Blekinge skal tilbage til Danmark, disse landsdele blev tyvstjålet fra os i 1648 - og mens vi er i gang, må vi ligeledes forlange hele Slesvig tilbage til hvor det hører hjemme, nemlig til Danmarks kongehus. I Berlin forstår man ikke hvad de siger oppe i Slesvig og i Stockholm forstår man alligevel ikke et pluk af hvad de siger der nede i Skåne. Som det er i dag, har vi et stakkels, dansk mindretal syd for grænsen og et tysk mindretal nord for grænsen. Det er noget roderi og disse få tyskere vil sikkert blive stolte af, at blive danskere. Tænk bare på vort smukke kronprinsepar, de smukke Rebild Bakker, Pia Kjærsgaard, Richard Ragvald - og de hjemmelavede, danske frikadeller. Og oven i hatten får de et ægte prinsepar i Møgeltønder - og det er da ikke så ringe endda.                             

     Sprogforskellene er et argument i sig selv. I Øvrigt betragter skåningene i forvejen København som deres hovedstad, thi der er urimeligt langt fra Skåne til Stockholm.


     Andre udmærkede grunde er, at den svenske kongefamilie ikke er specielt populært blandt deres egne for tiden og kun er ca. 250 år gammel, med start af en fransk soldat ved navn Bernadotte, der blev indsat som konge af Sverige, efter Napoleonskrigen – og det kan enhver jo, som bekendt, søge om – og det er noget værre rod. Til sammenligning er den danske kongefamilie meget populær og over 1000 år gammel – og se, det er jo en helt anden sag, der er til at tage og føle på.


     Norge, måtte vi aflevere til Sverige ved Wienerkongressen, afholdt i 1914-15, efter Napoleonskrigene, bestemt af vinderne af krigen, englænderne, franskmændene, russerne, Preussen og Østrig-Ungarn, udelukkende fordi vi holdt os nogenlunde pænt neutrale under denne krig, ligesom i øvrigt Sverige og Rusland, som vi var i væbnet neutralitetsforbund med.
     Danske købmænd og rederier tjente en hulens masse penge på, at franskmænd og englændere smed bomber i hovedet på hinanden i og udenfor slagmarken under Napoleonskrigen - og da slaget på Reden indledtes var det meningen, at svenskerne skulle hjælpe os, men da de så hele den engelske flåde på vej ned gennem Øresund, vendte de ryggen til, drak brændevin og sang "helan gå" og den russiske flåde var indfrosset i den baltiske bugt og kunne ikke komme til hjælp. Slaget endte i praksis uafgjort – og nu skulle vi så straffes. Det er altid vinderen af en krig der bestemmer – og skriver historien.


     Vi havde svært ved at gøre noget alvorligt ved det, da englænderne havde stjålet hele vores stolte flåde, efter, at de kom tilbage 6 år efter og tæppebombede København i 1807. Det første bombardement af en civilbefolkning i verdenshistorien – og kong Frederik 6. havde også af den grund først Danmark ud i en bankerot. Det hele så lidt sort ud.


     Grundlæggende er der derfor ingen grund til, at Sverige skulle overtage Norge, som de alligevel få år efter, alligevel overlod, på uansvarlig og uanstændig vis til, at ”sejle deres egen sø”, de stakkels nordmænd.


     Preussen, som land og Østrig-Ungarn som kejserrige eksisterer ikke mere - og det gamle zardømme, Rusland er også en saga blot. Norge har bedst af, at tilhøre Danmark og hermed er de i fremtiden fri for ustandselig – og til stor irritation for dem, at tabe til os i fodbold, hvilket de går meget op i deroppe på fjeldene. De har ikke forstand på meget andet end, at hente olie op af vandet - og løbe på ski. Og hvad kan man bruge det til, må man spørge sig selv.

     Slesvig og Holsten var et sammentømret hertugdømme, ifølge det ældgamle Ribebrev fra år 1460, hvor der stod noget i retning af, at disse to hertugdømmer ”Ewig zusammen ungedelt” og alligevel hørte under den danske trone, helt ned til byen Altona, der nu ligger midt i Hamborg, som Frederiksberg ligger midt i København. Noget slemt roderi, der har givet anledning til mange bryderier og krige op gennem tiden, senest i 1849 og 1864, med mange døde og lemlæstede. Det er givet bedst, hvis hele området bare bliver dansk.

     Verdens største Kolonihave
     Nu vi er ved det, så er der ingen grund til falsk beskedenhed og typiske danske mindreværdskomplekser - mon ikke det var en ide, at melde sig ud af EU, og simpelthen med dansk mod og dansk ånd, at erobre hele det europæiske kontinent, ved list og lave det om til verdens smukkeste kolonihave. Strækkende sig fra Nordkap til Sicilien, fra Irland til Ukraine. Englænderne lader vi være, de køre i den forkerte side af vejen og vi har selv trafikroderi nok i forvejen.
     Så kunne det hele komme til at ligne en meget stor århusiansk kolonihaveforening, hvor alle går i matchende kondi-tøj, drikker bajere, og hører Giro 413 om søndagen. At forestille sig hele Europa udgøre et kæmpemæssigt englekor i samdrægtig enstemmighed afsynge "Må man tage hunden med sig op i himlen". Så kunne verden ikke blive mere dansk.

      Det synes jeg godt lige man kunne tænke lidt over.



    
    

tirsdag den 13. september 2011

Kristendemokraterne til rød blok


     Efter at have fulgt med i de politiske partiers diskussioner på TV er det  helt tydeligt, at Per Ørum Jørgensen fra Kristendemokraterne, lige som jeg, gerne så Dansk Folkeparti hen hvor pebberet gror - og ikke mindst i den seneste debat på TV, hvor han afslutningsvis henviste Pia Kjærsgaard til sin plads på den yderste højrefløj i dansk politik, til stor morskab, og applaus for sin skarpe bemærkning fra de øvrige deltagere og fra publikum.

     Jeg vil derfor gerne appellere til Per Ørum Jørgensen om, at genoverveje sin beslutning om, hvem han vil pege på som statsminister ved et kommende folketingsvalg.

     I et af hans indlæg, redegjorde han for den kristne indstilling til social retfærdighed og humanisme, som hans parti satte i højsædet, men havde alligevel mest tillid til blå bloks økonomiske plan - og næsten i samme åndedrag fortalte han, at mennesket kommer før økonomien.  

     Så kære Per Ørum Jørgensen, hvorfor ikke gøre det samme som Margrethe Vestager nemlig, at tage det bedste fra begge blokke, sætte mennesket før økonomien, som du lægger så stor vægt på, pege på Helle Thorning Schmidt - og dermed samtidig med stor sikkerhed, blive af med Dansk Folkepartis nationalistiske og inhumane indflydelse på dansk politik i fremtiden.

     Måske bærer du, på trods af din påstand om, at Kristendemokraterne ikke er religiøse, dog stadig rundt på kappen fra den tid, hvor partiet var borgerligt, religiøst og hed Kristeligt Folkeparti. Kræng nu denne religiøse kappe helt af, se med realistiske øjne på, hvor din humanistiske politik får mest indflydelse - og peg istedet  for på Helle Thorning Schmidt.
     Det er nemlig i den røde blok, at den  virkelige, sociale humanisme findes. 

fredag den 12. august 2011

Et dansk Ku Klux Klan

     At der findes en højreradikal gruppe af mennesker herhjemme kan vel næppe komme bag på nogen og, at de udspringer fra blandt andre Den Danske Forening og Dansk Folkeparti, kan vel betragtes som en selvfølgelighed og kan vel nærmest kaldes for en dansk udgave af Ku Klux Klan.

     Denne forening, der kalder sig ORG, foretrækker åbenbart at hemmeligholde deres formål, men at de vil bekæmpe alle slags udlændinge og socialister, giver dog en vis sandsynlighed, når man tager i betragtning hvorfra de udspringer, nemlig fra blandt andet ovennævnte forening og parti.

    Ifølge deres egne oplysninger findes der i omegnen af 300 medlemmer, der spænder fra folk i topstillinger til rene bøller. At de har tilhængere der langt overstiger medlemsantallet, må man formode, når man lytter til snakken omkring de ternede duge i hjemmene hos mange af de reaktionære, Konservative og Dansk Folkepartis vælgere.

     De har haft – og har måske stadig grene inde i politiets rækker, der kan fodre foreningen med oplysninger om personer med udenlandsk, muslimsk og/eller socialistisk herkomst – og hvad de vil bruge disse oplysninger til kan man kun gisne om, men det virker skræmmende for et land som Danmark, at en sådan forening findes i undergrunden, et land der ynder at prale af, at have et fredeligt og åbent demokrati,

     Jeg vil tillade mig, at kalde disse medlemmer af en så odiøs forening for uoplyste, reaktionære og dårligt dannede stakler, der tilsyneladende uden at vide det selv, er med til at bekæmpe netop den frihed, som bl.a. socialdemokrater, altså socialister har opnået gennem årtiers fælles kamp for en velfærdsstat.

    Muligheden for at få skovlen under en sådan forening, ligger umiddelbart ikke i politiarbejde, vil jeg mene, eller som en sag man kan overlade til PET, der også kan være infiltreret, men kan kun bekæmpes med generel samfundsoplysning og seriøse politiske debatter i medierne, hvis det overhovedet mere er muligt – og så kan man bare håbe på, at disse kulturmæssige undermålere kan høre og læse.
     - Men det er der naturligvis ingen garanti for, når man kender disse medlemmer og medløberes outrerede meninger.

    
   

  
    

fredag den 10. juni 2011

Åndelig formørkelse

     
Der har i de seneste 10-15 år lagt sig en ubehagelig tåge af provinsialisme over Danmark. 
   
   Politikerne mangler visioner og hæfter sig mest ved småsager, puster dem op, bliver populistiske og fremstiller dem helt ude af proportioner.
     Vi har selvfølgelig de politikere vi fortjener, så måske ligger problemet fundamentalt i befolkningen, der mangler ånd og dannelse. 
   Vi bliver mere og mere indelukkede og har nok i os selv, og alt fremmed er farligt. Det nyeste tiltag med de skærpede grænsekontroller er et glimrende eksempel.

  Demagogisk Folkeparti
   Denne mangel på ånd og dannelse har sit helt eget larmende talerør, der helt overdøver debatten om, hvad der eventuelt måtte være af visionære emner og tiltag. Dette talerør kalder sig helt misvisende for Dansk Folkeparti, hvor de helt afgjort burde tone rent flag og kalde sig Demagogisk Folkeparti, da det synes at være mere overensstemmende med deres faktiske virke. 
   De henvender sig ganske enkelt til den laveste fællesnævner for ånd og dannelse i befolkningen. - Tomme tønder buldrer som bekendt mest.

  Vaskepulver
     Både de elektroniske og trykte medier er sensationssøgende og -skabende, når de ikke lige har travlt med at udsprede reality-shows, quizzer, mad-, bolig-, livsstils-, og andre såkaldte underholdningsprogrammer.     
   Det begynder allerede om morgenen med madlavning, mode og fremvisning og forherligelse af diverse ligegyldige trends, blandet med den samme vejrudsigt næsten hvert kvarter, mikset op i tide og utide med uudholdelige reklamer for hvad som helst. Og midt i al denne bedøvende miskmask af hvad-som-helst-vi-kan-finde-på-at-fylde-folk-med-af-lort skal politikken så også underholde seerne, og tilbydes dem som en anden usmagelig reklame for vaskepulver. Køb vores vaskepulver! De andres vaskepulver er noget lort!

  Yder-Danmark
   Hvis ikke befolkningen bliver dannet på et højere niveau end det nuværende  - i alle dette ords facetter - , men provinsialismen og platheden forværres, ender det galt inden vi får set os om. 
   Man taler meget om problemerne for ”yder-Danmark" -   mens landet selv er ved at gøre sig til et ”yder-Europa”. Vi ender med at blive Europas Lolland - et fladt og kedsommeligt sted, hvor der ikke er noget arbejde, og hvor ingen ret gerne gider at bo.

 - Når dannelsens sol står lavt på himlen kaster selv dværge lange skygger.