Viser opslag med etiketten kultur. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten kultur. Vis alle opslag

onsdag den 7. marts 2012

Dagens ret(hver dag): Hjerner i grød!

     
          Når man ser ned over siderne med ugens tv-programmer får man den tanke, om det er TV-programchefernes overlagte hensigt at gøre os danskere dummere, end vi allerede er, og  at give os dårligere dannelse, end vi har i forvejen.
         
          Det forholder sig vel sådan, at redaktørerne skulle holde sig orienteret om, hvad der interesserer os, der skal udsættes for den såkaldte TV-underholdning(dvs. os, der betaler deres løn) og de er tydeligvis kommet frem til det resultat, at vi simpelthen er blevet dummere med tiden... og at programmerne således må formes herefter. 
For man kan vel ikke forestille sig...nej, man kan næsten ikke sige det, jeg prøver alligevel... at det er omvendt, og at det er tv der har gjort os dummere?

           Hvis vi holder os til det, der på godt nudansk hedder prime time på de to hovedkanaler, DR1 og TV2, d.v.s. tiden omkring kl. 20 og 21.00, vil man se programmer som” Herre i eget hus”, ”Hammerslag”, ”Spise med Price”, ”Kokkekampen”, ”Vores virkelig store familie”, ”Hvad bruden ikke ved”, ”Hjælp vi skal have barn”, ”Ved du hvem du er?” med de kendte, ”Liebhaverne”, ”Sporløs”, ”Danmark ifølge Bubber”, X-factor”, ”Argh! Det gjorde jeg bare ikke!” Og så ser jeg endda bort fra de øvrige skodkanaler, med ”Til middag hos…” en af de kendte, eller ”Hjemme hos…” igen en af de kendte, ligegyldigt hvor hjernedøde, bare de er kendte. 
   På en af disse kanaler kan man for eksempel opleve "Ekstrem hjemmeservice" og " Mesterkok - kun desserter" - og så har jeg kun nævnt nogle få af ugens utallige madprogrammer. Alle sammen programmer der burde sendes efter kl.24.00, mens vi andre passer vores søvn og kan vågne friske og veludhvilede på vores arbejde, uden at have forloren hare i hovedet, eller et andet uhensigtsmæssigt sted. 

          Der laves sågar flæskesteg eller andesteg fra kl. 6.30. - 09.00. om morgenen, mens man smager på sauce, vine og øl, i noget man kun kan opfatte som et forsøg på på een gang at kede seerne ihjel, og få dem til at slå sig selv ihjel ved øget indtagelse af mad og spiritus - noget danskere i gennemsnit egentlig næppe behøver at blive tilskyndet til.


          Snart får nyhedsredaktionerne vel også deres eget tv-køkken så vi kan se på madlavning igen kl. 18,30 og 19,00,22.00 og 22.30. 


          Og for at det ikke skal være løgn, så bliver disse programmer genudsendt 2-3 gange i løbet af samme uge, eller næste. 


Hvad er der blevet af aftenskolekurserne i finere madlavning for de interesserede? Så kunne vi andre blive fri for flæskestege og Price-brødre.

          - Hvad i himlens navn tænker de på derinde på TV?.................Mad, åbenbart!
         
          Man må man formode, at programcheferne kun har grød i hovedet, - eller er det os seere, der er ved at få erstattet hjernen med grød?

onsdag den 23. november 2011

Præsters diskimination af folket i folkekirken?


     
     Som nu – og i de næste mange uger, måske måneder, vil vi blive vidner til diskussionen om bøsser og lesbiskes ret til at blive ægteviet i vore kirker. Og det synes jeg er ganske interessant……ikke så meget om vi fortsat skal diskriminere dette folkefærd, men mere fordi det skaber debat ud over dette emne, nemlig om kirken virkelig er en folkekirke.

     Jeg er selv agnostiker…………Om gud eksisterer eller ej er et fedt for mig, ergo er jeg en helt fri mand i åndelig forstand og mener som sådan, at kunne deltage i debatten helt objektivt. Hvis bøsser og lesbiske vil have samme rettigheder til at få en velsignelse (accept) som os heteroseksuelle, så selvfølgelig bør de det. Hvis ikke, er det ingen folkekirke. Mennesker bliver ikke albinoer, rødhårede, bøsser, eller lesbiske fordi de vil, men de er ganske enkelt en del af netop folket.

     I 1536 begyndte reformationen herhjemme, hvor vi fulgte en stor del af, især resten af Nordeuropa, – og smed Paven på porten - så at sige. Nogle hundrede år senere, var der ramaskrig over hele landet af blandt nogle gejstlige over kvindelige præster – og da ramaskrigene havde lagt sig………blev kvindelige præster en naturlig del af en mere moderne kirke.

    Nu kommer så de nye gejstlige ramaskrig om bøsser og lesbiske – og om nogen tid lægger den sig ganske sikkert også, men vi kan spørge os selv, hvad bliver mon det næste? 
    - Det stopper nemlig ikke her i en moderne kommunikations og informationsverden.

   
   

fredag den 7. oktober 2011

Hvad med os folkepensionister ?

     Ligesom jeg i en tidligere artikel har givet udtryk for min undren over hvor den megen opmærksomhed boligejerne har fået i valgkampen, nærmest som om disse er et særligt truet folkefærd på linje med pandaerne. I denne artikel vil jeg slå et slag i bolledejen for pensionisterne.

     Den store årgang født i begyndelsen af 1940’erne er allerede gået på pension for år tilbage og alligevel bekymrer det politikerne, at der i fremtiden vil være 4 der forlader arbejdsmarkedet, mens kun 3 træder ind i stedet.  Hvor de har disse tal fra aner jeg ikke, så det vil jeg undlade at argumentere imod.

     Men jeg da jeg selv er født i 1943 og for længst er gået på folkepension, kan jeg med sikkerhed anlægge det synspunkt, at folkepensionsydelsen ikke er fulgt med pristallet. Min pension er på tre år steget med ca. 3%, mens prisen på dagligvarer er steget med 100%, ligesom prisen for at benytte de offentlige transportmidler i samme tidsrum, er steget med ca. 30% - og det hænger simpelt hen ikke sammen.

     Nu er det ikke ualmindeligt i min alder, at man har børn og adskillige børnebørn og begge disse kategorier har det med, at holde fødselsdage og tillige have den frækhed, at forvente fødselsdagsgaver.

    Juleaften går det helt galt, thi da forlanger de alle til hobe gaver af en vis størrelsesorden der ligger langt over budgettet for en folkepensionist. Men jeg klarer den lige ved, ikke at tage ud at rejse, eller at tillade mig nogen anden form for luksus. I stedet tager jeg af og til i Zoologisk have og køber mig en vaffelis en gang om året og i Tivoli uden børnebørn, thi det har jeg ikke råd til, idet det ville koste en formue for en sølle pensionist som mig.

     Mit spørgsmål til politikerne er derfor helt enkelt: Hvornår hulen gider de, at tage sig tid til at tænke på alle os folkepensionisters månedlige pensionsudbetaling. Jeg er blevet træt af rugbrøds, pølsemadder, eller fuldkornsbrød, med skrabet leverpostej - og spagetti, med ketchup, men uden kødsovs,til aftensmad, ligesom jeg godt kunne tænke mig, at se hvad i al verden folk taler om, når de fortæller om deres skiferier og rejser til eksotiske steder mindst en gang om året.

     Forleden tillod jeg mig den luksus, at tage en rejse til Kalundborg – og det var da en udmærket oplevelse. Kalundborg er såmænd en ganske smuk by, med et gammelt færgeleje, hvor man kan købe sig en fransk hotdog og et glas lys fadøl. Og det glæder jeg mig til at fortælle min familie om. Måske får jeg råd til en tur til Holbæk til næste år. Der skulle også være pænt. I mellemtiden nøjes jeg med fra tid til anden, at sætte mig ned ved vores lokale sø og fodre ænder. Det er ganske billigt og de stakkels ænder skal vel også leve.

    

torsdag den 6. oktober 2011

Et amerikansk mareridt?...ellers tak for tilbudet...

Frihed, Lighed, Broderskab?
Det er blevet nye tider med en ny regering. Førhen havde man lidelsen ved at skulle lægge øjne og ører til folk fra Dansk Folkeparti, men nu har man dæleme også fået et andet outreret parti at skulle lægge samme forpinte sanser til, nemlig Liberal Alliance.

     Dansk Folkepartis tid rinder heldigvis ud, efterhånden som folk bliver lede og kede af den samme umenneskelige retorik i flygtninge- og indvandrerdebatten, men nu skal vi åbenbart til at lægge ører til et nyt parti, der tydeligvis vil have os til at indføre amerikanske tilstande. - De vil bare ikke indrømme det. 

     Til dem der ikke i forvejen ved det, kan jeg oplyse, at USA er et land, der med deres skatte- og socialpolitik(eller mangelen på samme), har mere end 30 millioner individer, der lever under fattigdomsgrænsen - og over halvdelen af dem oven i købet som boligløse. De lever i kasserede campingvogne, på gaden, eller under broerne.


     Næsten hver eneste familie er indehaver af mindst et skydevåben, thi, som de superliberale siger, enhver har ret til at forsvare sig selv - og det kan naturligvis også være nødvendigt med så mange fattige i gaderne, der prøver at overleve på den ene eller anden måde.
     Ca. halvdelen af befolkningen er sygeligt kristne, dvs imod fri abort, meget vrede på Charles Darwin, og stærkt positivt stemt for dødsstraf, samt går rundt med den overbevisning, at jorden kun er 6000 år gammel, og at orkaner og jordskælv er Guds straf over Amerika, fordi man har tolereret bøssers tilstedeværelse alt for længe. 
Hvis det land forekommer een at ligne en drøm, så har vi i sandhed ikke brug for mareridt.

     I fremtidige debatter i de elektroniske medier, skal vi alle nu til at høre på disse superliberale særlinges meninger om ditten og datten, meninger der overhovedet ikke stemmer overens med den skandinaviske model, som har gjort Danmark til meget af det USA ikke er.
     En model med velfærd, tilkæmpet gennem ca. 80-90 år, af folk med sociale, humane og solidariske tanker, ideer og holdninger – og selvom vi har et frit demokrati med ytringsfrihed vil mit spørgsmål til medierne derfor være: - Kan vi dog i himlens navn ikke blive fri for at skulle høre på disse forfærdelige superliberalisters ulidelige synspunkter dag ud og dag ind?
   De får lov at fylde alt for meget, ikke mindst i Danmarks Radio. Langt mere, end Deres antal og indholdet af deres ideologi berettiger til.


Man kunne ønske, når de omtalte typer er så fascinerede af USA, at de tog derover - og blev derovre...............så kunne vi andre måske få lov at beholde Danmark i fred............et Danmark som vi holder af, fordi det trods alt endnu ikke er Amerikas Forenede Stater...........
     


onsdag den 5. oktober 2011

Legaliser hashhandlen nu !


     Jeg går så absolut ind for fri hash, primært af to grunde. Den ene er, at hashrygning ikke er forbundet med de kendte samfundsproblemer som alkohol. Den anden er, at årsagen til så mange omkostningsfulde politiaktioner.

     Som jeg, i en tidligere artikel har nævnt, har jeg set folk dele to bajere og staks efter begyndt at slå løs på hinanden, men jeg har endnu aldrig set to folk dele en joint og efterfølgende komme op at slås, snare tvært imod, idet hash, som det er nogen bekendt, er fredsfremkaldende.

     Selve hashrygningen er påviseligt af eksperter ikke vanedannende som alkohol, men kan alene være et problem når rygningen bliver en livsstil. Denne livsstil tilegner mange sig, som af andre grunde, har problemer med deres tilværelse i øvrigt.

     Det er vigtigt her at nævne, at jeg selv har prøvet at ryge hash, men jeg bryder mig ikke om det, idet det får mig til at få en følelse af manglende selvkontrol - og jeg bliver hurtigt ualmindeligt søvnig og tørstig efter noget sødt drikkelse.
     Ved at frigive handlen med hash, som f.eks. i alle steder, hvor man i forvejen kan købe rusmidler, som alkohol, eller tobak, hvilket vis sige i kiosker, tobaksforretninger og supermarkeder – og sidegevinsten er at fjerne en meget stor del af de kriminelle banders indtægter og frigive politiarbejde i milliardklassen, som lige så påviseligt, ingen effekt har overhovedet

    Det er ikke fantasi, at sammenligne hashforbuddet, med alkoholforbuddet i USA i tyverne, tiden hvor gangstervæsenet tog sin begyndelse og senere udvidede sig til meget andet kriminalitet, som korruption, indbyrdes krig, død og ødelæggelse for resten af samfundet.

     Jeg er enig i – og bestemt ikke blind for, at kriminelle bander har andre indtægtsformer i form af, handel med kvinder, alfonseri, våben og hårdere stoffer, men det er et helt andet problem og retfærdiggør ikke forbuddet mod hash. Det er vidt forskellige problematikker.

     Man kan anlægge det synspunkt, at Danmark således vil blive oversvømmet med turister, der udelukkende kommer hertil for at købe hash. Nå ja, - de lægger så en del valuta – og det er vel ikke så ringe endda, men man kunne også bruge sit pa,s som legitimation for at til køb af hash. Herunder kan vi også forbyde folk under 18 år at købe hash, ligesom det snart vil være tilfældet med køb af alkohol.

fredag den 30. september 2011

Rend mig i råvarerne! !

Nutidens åndelige guruer?

     Hvad er der sket med dansk TV- kultur i nyere tid, når man efterhånden skal se madlavning på TV morgen middag og aften, i løbet af fem minutters reklame, skal se tilbud på indtil tre forskellige køkkener og det ene af dem med påstanden om, at det er et køkken alle har råd til, eller at "alle fortjener et fedt køkken". Hvis det er tilfældet, så forær os et, lav os få det overstået, og hold så ellers kæft med køkkener og mad.

     Jeg gider egentlig ikke at eje sådan et køkken, da jeg ikke gider lave mad i det, og modsat udsagnet, så har jeg iøvrigt ikke råd til det.

     Jeg holder meget af god mad og ordentlige køkkener, men jeg gider ikke selv, at lave mad, mest fordi det ikke interesserer mig, men jeg respekterer at der er mennesker, der interesserer sig for madlavning og samtalekøkkener, og måske endda ligefrem har det som en slags hobby. Til dem, kan jeg nævne, at der findes aftenskoler, hvor man for en billig penge kan lære at lave al slags mad.

     Men det er efterhånden ved at blive en plage for os, der ikke er interesserede. Der er madlavning i ”Morgen-TV”, i løbet af dagen i ”Go’ aften Danmark” og i ”Aftenshowet”. Mens jeg sidder og nyder min morgenkaffe med ristet brød, laver de Gud hjælpe mig middagsmad, rører rundt i sovsen, laver sushi og smager på rødvin, OM MORGENEN ! - Og ævler løs om råvarer mig her, råvarer mig der og råvarer mig alle vide vegne, så jeg er ved, at få både det ristede brød og morgenkaffen galt halsen.

     Der er udsendelser som f.eks. ”Niklas mad”, ”Masterchef”, ”Til middag hos…”, Hells kitchen” ”Gordon Ramseys køkken”, ”4 stjerners middag hos….”, ”Kongerigets kager” i løbet af dagen og aften – for bare at nævne nogle enkelte, som jeg lige kan komme i tanker om i skrivende stund – og så er der alle dem jeg ikke lige husker - og det kan også være det samme. 

     Ved snart sagt ethvert program, der skal lægge op til et hyggeprogram, er der opstillet et TV-køkken - og så venter vi bare på, at en eller anden kendis iført kokkehue eller grønt hår og forklæde i moderigtige farver skal begynde at snitte gulerødder og fortælle om slankemad, eller andet uudholdeligt, rædsommeligt, kedeligt madævl.
     At lave mad i så mange TV-udsendelser ville svare til, at der i alle hyggeprogrammer, såvel morgen som aften-TV, var indlagt klip fra fodboldkampe, som jeg erfarer, at især mange kvinder ikke bryder sig om. Aviserne ville blive oversvømmet med vrede læserbreve fra kvinder i alle aldre, hvor redaktørerne ville blive skældt øjnene ud af hovederne - og ønsket langt ned i helvede.

     Nu mangler vi bare, at der også i alle nyhedsprogrammerne, som f.eks. "Efter Deadline", også er opstillet et TV-køkken – og, at en eller anden, med en åndssvag hat og forklæde, fortæller om rørt fars, former honningkager, forklarer hvordan man ælter kagedej,  eller undgår, at hollandaisesovsen skiller.

     - Kære DR - tillykke med de 60 år - men jeg er sk#%?træt af spaghetti med kødboller, eller Sushi på 4 måder, eller hjemmelavet rejesalat. For min skyld kunne i meget gerne sende alle disse madudsendelser eller kulinariske indslag et ganske bestemt, uartigt sted hen.


og det gælder også TV2 og alle andre kanaler, der er blevet komplet madtossede...

tirsdag den 9. august 2011

Fodboldens halvhjerner

   
     Så er fodboldsæsonen skudt i gang, alle medvirkende i og omkring denne store underholdningsbranche er oppe i fulde omdrejninger, det gælder spillere, ledere, journalister, publikum, roligans og hooligans – og, som når man løfter en sten, myldrer det frem med underlige, ulækre kryb og her tænker jeg naturligvis på alle halvhjernerne, der elsker denne sport, ikke for fodboldspillets skyld, men fordi her starter sæsonen igen for en konfrontation mellem de forskellige fan’s - og her er chancen for legemlig udfoldelse i form af tæv og tumult med politiet som aktører.

     Disse seancer koster samfundet astronomiske summer - og sagesløse mennesker i nabolaget en masse ulemper. Omkring 80% af tilskuerne er sikkert fredelige folk, der elsker god fodbold – og resten elsker en god og beskidt gadekamp. Disse resterende 20% har sjældent noget direkte tilhørsforhold til fodboldklubberne og har end ikke interesse i den aktuelle fodboldkamp, men de dominerer desværre fuldstændig billedet af selve begivenheden.

     På TV kan man se, hvor stort et arbejde politiet lægger i forberedelserne til før, under - og ikke mindst efter fodboldkampene for at holde kombatanterne adskilt - og det er mig en gåde, hvorfor man ikke blot lader disse halvhjerner tørne sammen og tæve løs på hinanden, videofilmer dem og efterhånden som de bliver trætte og mørbanket, griber til anholdelse og benytter fimene som bevisførelse i efterfølgende sigtelser og retssager for vold og gadeuorden. Det virker som om idioterne ligefrem venter på, at politiet skal blande sig for, at der rigtig kan blive ”fest i gaden”.

     Hvor længe skal folk, der benytter en god fodboldkamp til en god og spændende oplevelse finde sig i ikke at kunne færdes roligt og trygt i og omkring disse fodboldstadions en ellers fredelig søndag eftermiddag eller aften ?


     Lad dog idioterne slå hinanden til lirekassemænd, det er jo det de vil, det er det de er kommet for- og vi lever vel i et frit land. Efterhånden som de således har slået hinanden til til plukfisk, kan de passende underholde publikum uden for stadion, før og efter kampen ved at dreje på lirekassens håndsving. Det er vel en mere fornuftig form for legemsudfoldelse

fredag den 29. juli 2011

Sprogtidsler

     I denne globaliserede verden, hvor kommunikation suser hen over landegrænser med lynets hast, synes jeg at det er vigtigt at holde fast ved vort eget sprog, hvis vi vel at mærke ønsker at bevare det – og det er svært når så mange vælger engelske betegnelser for snart sagt hvad som helst.

     I en mindre by så jeg en frisør kalde sin forretning for Hair cut, en blomsterforretning for Three flowers, en herreekviperingsforretning for Mens wear og et motionscenter hedder ”Fitnesscenter”. Mon disse forretningsindehavere tror, at de er smarte, eller er de bare ligeglade med det danske sprog ? 
   
     Ganske vist må vi vænne os til, at vort relativt lille sprog er under stort pres, ikke mindst fordi computerverdenen benytter sig af verdenssproget engelsk - og hvem bruger ikke dagligt en computer ? 
   Men jeg synes, at det er i orden at bruge et internationalt sprog indbyrdes, hvis der ikke mere findes et dansk ord, som er brugbart. Men det kræver åbenbart mod og mandshjerte, at bekende sig til eget sprog i Danmark. 
   Man vil gerne have det til at se ud som om man er en verdensborger, uden nogen sinde at have sat sine ben på for eksempel Bornholm. Helt op til begyndelsen af 1800-tallet, var det ganske vist almindeligt ved hoffet og finere kredse, at tale tysk (næsten alle prinsesser og embedsmænd kom til Danmark fra tyske hertugdømmer), desuden latin og fransk og kun den simple borger talte dansk, men den tid er forbi for længst, hr. og fru Danmark.

     I nogen tid har jeg fulgt op på sproget og erfaret, at der findes alt for mange sprogtidsler.

     For eksempel begynder alle svar fra en spørger med ordet: ”jamen”………….hvor der før i tiden begyndte med: ”Ø”h……..Ikke fordi det skulle være bedre.

      - En tunnel udtaler de fleste som en ”tunel”, altså med tryk på n’et……..
     - I tennis og badminton, starter en spiller med at serve, men kommentatoren mener tilsyneladende at han/hun ”saver”…….Dette mærkelige r midt i et dansk ord er åbenbart for svært for mange og hvordan den stavemåde er kommet til aner jeg ikke, men jeg kender personligt til problemet, idet mit navn er Birger og det kan åbenbart udtales på mange spøjse måder.
     - En voksen kvindelig tennisspillers far hedder: ”farmand”, hvilket tangerer en fornærmelse mod kvinden.
     - Hvilken farve foretrækker du, hedder nu ”vaffen” farve……
     - Eller hvordan vil du bære dig ad, hedder ”von” vil du……
     - Og så er der alle dem der foretrækker at sige: ”tit og ofte”. Jeg gad vide hvorfor vedkommende mener at tit ikke er det samme som ofte……
     - Eller: ”hvordan og hvorledes” det hænger sammen……...Hvad er forskellen på hvordan og hvorledes ?
     - En begravelse hedder for de fleste, en ”begraulse”…….
     - Eller billeder hedder: ”bilder”……
     - En smart bil hedder nu en ”fed” bil, selvom ordet fed er et negativt ladet ord. 

      Og sådan kan nogen måske finde endnu flere eksempler på total mishandling af vort sprog. Når de helt unge i dag taler et sprog og anvender gloser, der forekommer helt uforståelige og på det nærmeste kradser i ørerne for den ældre generation, er det måske netop fordi den ældre generation viser ligegyldighed, sløser med sproget og bruger fremmedartede betegnelser, eller bare ren og skær ævl – og dermed ikke er forbilleder for børn og unge. Ingen bør være i tvivl om, at mishandler vi vort sprog over tid dør en vigtig del af vores kulturarv.

     - Må vi bede om, at radio- og tv-kommentatorer taler korrekt dansk i fremtiden……Tak.   

tirsdag den 14. juni 2011

Brød og skuespil

     Når man diskuterer kongehuset. så rører man ved følelserne hos størsteparten af den danske befolkning, og man kan vel nærmest sammenligne det med et ægteskab. Et ægteskab er som bekendt baseret på følelser og en hel del praktiske ting. Det er sundt en gang imellem, at stille sig selv spørgsmålet om dette ægteskab nu også er godt for mig - og er dette ægteskab nu også godt for min partner. I langt de fleste tilfælde hvor følelser er indblandet, er diskussionen gået op i hat og briller, og analytisk baserede argumenter flagrer i vinden.

Historie
     Kongehuset har naturligvis historisk betydning, men havde det ikke været for ændringen i grundloven i 1953, der fratog prins Knuds sønner at være tronfølgere før prinsesse Margrethe, var kongehuset sandsynligvis blevet nedlagt for år tilbage. Vores nuværende kongeslægt kan, som bekendt, dateres lidt mindre end 1000 år tilbage i tiden -  med en enkelt helt uofficiel smutter ved indsættelsen af kong Christian 8., men det er en anden historie.
   Men alt det historiske rører ikke ved, at selve institutionen er forældet – og det blev den faktisk allerede da Frederik 7., som den sidste af oldenborg-slægten, mere eller mindre frivilligt og til sin egen store lettelse opgav enevælden i 1849.
     
   Efterfølgeren i 1863, Christian 9.(hele Europas svigerfar), er ikke af den oldenburgske, men af den Glycksburgske slægt, der ganske vist havde rødder langt tilbage i den oldenburgske, men måtte forinden godkendes af stormagter som f.eks. England og Rusland, der også havde hertugelige slægter, som var berettiget til den danske trone. Her havde det igen været rimeligt at revurdere kongehuset. 

   Nuværende kongehus
   Der er ingen tvivl om, at langt de fleste synes Dronning Margrethe gør det godt, og at hendes efterfølger kronprins Frederik er en frisk, veluddannet, sensitiv og sympatisk mand, ligesom kronprinsesse Mary med sin unikke charme, nærvær, engagement og ikke mindst fremtoning vil være de perfekte afløsere til tronen. 

     Det er således ikke et personspørgsmål, men det må alligevel presse sig på nu i år 2011, at spørge, hvad vi skal med en forældet institution, ja en nærmest romantisk og smuk operette-føljeton, hvis medlemmer (optrædende) bliver født med privilegier, er hævet over gældende love, bliver lidt rigeligt betalt for det - og symboliserer en samfundsform og et samfundshieraki, som hidrører fra Europas feudale middelaldersamfund, og som i sin essens ganske enkelt ikke svarer til det samfund og de værdier, der siges at danne grundlag for det nuværende Danmark. 
   For nuværende kan de kun siges at være en del af den daglige underholdning, som et led i "Brød og Skuespil"-traditionen.
     
 Hvis man skal give et bare nogenlunde fornuftbetonet svar på dette spørgsmål, skal man kunne hæve sig over sine følelser.
– Og det er her vi har balladen, tror jeg.
    

fredag den 10. juni 2011

Åndelig formørkelse

     
Der har i de seneste 10-15 år lagt sig en ubehagelig tåge af provinsialisme over Danmark. 
   
   Politikerne mangler visioner og hæfter sig mest ved småsager, puster dem op, bliver populistiske og fremstiller dem helt ude af proportioner.
     Vi har selvfølgelig de politikere vi fortjener, så måske ligger problemet fundamentalt i befolkningen, der mangler ånd og dannelse. 
   Vi bliver mere og mere indelukkede og har nok i os selv, og alt fremmed er farligt. Det nyeste tiltag med de skærpede grænsekontroller er et glimrende eksempel.

  Demagogisk Folkeparti
   Denne mangel på ånd og dannelse har sit helt eget larmende talerør, der helt overdøver debatten om, hvad der eventuelt måtte være af visionære emner og tiltag. Dette talerør kalder sig helt misvisende for Dansk Folkeparti, hvor de helt afgjort burde tone rent flag og kalde sig Demagogisk Folkeparti, da det synes at være mere overensstemmende med deres faktiske virke. 
   De henvender sig ganske enkelt til den laveste fællesnævner for ånd og dannelse i befolkningen. - Tomme tønder buldrer som bekendt mest.

  Vaskepulver
     Både de elektroniske og trykte medier er sensationssøgende og -skabende, når de ikke lige har travlt med at udsprede reality-shows, quizzer, mad-, bolig-, livsstils-, og andre såkaldte underholdningsprogrammer.     
   Det begynder allerede om morgenen med madlavning, mode og fremvisning og forherligelse af diverse ligegyldige trends, blandet med den samme vejrudsigt næsten hvert kvarter, mikset op i tide og utide med uudholdelige reklamer for hvad som helst. Og midt i al denne bedøvende miskmask af hvad-som-helst-vi-kan-finde-på-at-fylde-folk-med-af-lort skal politikken så også underholde seerne, og tilbydes dem som en anden usmagelig reklame for vaskepulver. Køb vores vaskepulver! De andres vaskepulver er noget lort!

  Yder-Danmark
   Hvis ikke befolkningen bliver dannet på et højere niveau end det nuværende  - i alle dette ords facetter - , men provinsialismen og platheden forværres, ender det galt inden vi får set os om. 
   Man taler meget om problemerne for ”yder-Danmark" -   mens landet selv er ved at gøre sig til et ”yder-Europa”. Vi ender med at blive Europas Lolland - et fladt og kedsommeligt sted, hvor der ikke er noget arbejde, og hvor ingen ret gerne gider at bo.

 - Når dannelsens sol står lavt på himlen kaster selv dværge lange skygger.



    


mandag den 6. juni 2011

Almen viden

     Det er bemærkelsesværdigt, at når man er noget inden for mode, teater, film og det man normalt kalder for underholdningsbranchen, er det tilsyneladende ikke fint at vide noget om emnet sport.

     I langt de fleste quizprogrammer på TV er det almindeligt, at bruge de kendte pinger inden for kunst og kultur, og når disse får et spørgsmål om sport, kigger de ofte på studieværten med et overbærende smil, eller et påtaget fornærmet blik, og trækker på skuldrene, som om spørgsmålet gik på viden om infrastrukturen på de tyrkiske jernbaner, eller markedsbetingelserne for radisseproducenter.

      I denne verden, vil en løselig vurdering formentlig resultere i, at over halvdelen af menneskeheden på denne klode har et rimeligt kendskab til en eller flere sportsgrene, ikke mindst på grund af europamesterskaber, verdensmesterskaber, olympiader, eller andet der bliver dækket globalt. At Danmark har haft og stadig har sportsudøvere på absolut verdensplan, lader ikke til at røre disse kendisser fra den finkulturelle verden.

     Netop dette kendskab til sportens verden blandt almindelige mennesker gør formentlig, at disse kendisser ikke har lyst til at dumme sig på TV ved at svare forkert på et emne som de må formode, at så mange andre kan svare på. Så er det åbenbart bedre på forhånd, at anlægge en attitude der viser at det kan folk da ikke forvente at man vil nedgøre sig til at vide noget om.

     I mange tilfælde viser det sig, at mange kendisser ikke kan svare selv på spørgsmål, der kan henføres til almen viden. En aften med udsendelsen ”Hvem vil være millionær”, kunne den selvglade og selvpromoverende TV-vært Anders Breinholt og en skuespiller, jeg ikke erindrer navnet på, ikke svare på et spørgsmål til fire tusinde kroner og altså et af de lette spørgsmål nemlig, Napoleons slægtsnavn. Blandt de fire valgmuligheder var naturligvis Bonaparte og begge de herre sad blot og så fåret ud uden at kunne svare – og måtte bruge en livline.

      Gad vide om det alligevel ikke havde været bedre for de to herrer at få et andet spørgsmål der må henregnes under almen viden, nemlig spørgsmålet:
      - Hvad er Michael Laudrup ? – A: Kalvekaster, B: Kanonkonge, C: Fodboldspiller, D: Sabelsluger.

     Hvad disse kendisser sikkert ikke vil erkende er, at sport henregnes som en del af denne verdens kultur og er helt indiskutabelt de mest sete begivenheder, både live og på TV.
   - Så måske handler det mere om misundelse end om egentlig manglende viden.