Trafikøkonom og tidligere lektor ved
Handelshøjskolen, Uffe Jacobsen fortæller, at det er en skandale der svarer til
skattesnyderi, at tre tidligere borgerlige skatteministre ikke har grebet ind
over for det milliardtab staten er gået glip af i årevis på grund af lavere
afgift på leasing- og demobiler. Men det er vel næppe så underligt når man må
formode, at det netop er deres vælgere der har kunnet gøre brug af denne
ordning når de skulle anskaffe sig en nu Audi, Jaguar, Mercedes eller BMW.
Tal fra Danmarks Statistik viser, at
det er helt enorme summer, som staten er gået glip af i manglende
registreringsafgift. Fra 2007 til 2010 faldt den årlige indtægt på området fra
24 milliarder til blot 13 milliarder og selvom det kun kunne skyldes 10-15% af
differencen, som direkte kan tilskrives den lave registreringsafgift på
leasing- og demobiler, så løber det op i flere milliader kroner siden 2009,
hvor reglerne for leasing senest blev ændret.
Den lovede betalingsring måtte
skrottes forleden på grund af den enorme, tiltagende utilfredshed, men
regeringen ønsker stadig, at finde øgede indtægter til billigere og bedre
kollektiv trafik og derfor rettede man blikket mod omtalte skattesnyderi, som
den nye unge løve, skatteminister, Thor Møger Pedersen undrede sig over og nu
vil gøre noget ved. Det bliver til et umiddelbart merprovenu på 1,7 milliarder
kroner om året, uden at der er taget højde for evt. ændrede købevaner,
forklarer kontorchef i Skatteministeriet, Lene Skov Henningsen.
Tendensen blev bekræftet i en
pressemeddelelse fra maj 2011. Her offentliggjorde Skat en aktion mod 120
bilforhandlere. Og her registrerede man, at flere forhandlere ulovligt brugte den
lave afgift til egen vinding.
Det er værd at bemærke, at selvom
Venstres tidligere, selvglade skatteminister, Peter Christensen, var bevidst om
fusk med demobilerne, så blev der ikke gjort neget ved det. Og det har han det
stadig godt med og forklarer over for dagbladet BT.: - Demobilerne, der er
reglerne klare, - det kan godt være, at nogle snyder, men derfor blev der også
iværksat noget kontrol.!
Det er ikke småpenge, som den danske
stat er gået glip af i årevis. Eksempelvis forventer Skat i de kommende år, at
kunne hente mindst en milliard kroner om året ved at lukke hullet og hæve registreringsafgiften
på disse biler til samme niveau som almindelige nye biler og det sætter også et
stop for fortsat fusk med demobiler.
Nu hvor den nye regering har stukket
en pind i den gamle myretube, er det skræmmende, at tænke på hvad der mere kan
dukke op af den slags typisk, borgerlig ligegyldighed.