I 1995 fik jeg det, som jeg selv synes var en god ide, nemlig, at
oprette et bureau, for samkørsel gældende for alle de stakler, der hver morgen
og eftermiddag måtte snegle sig af sted ved indfaldsvejene til København.
Og hvorfor så det, vil nogen måske spørge – og svaret er, at jeg selv havde prøvet, at bo i Solrød og have kontor på Rådhuspladsen - og for at nå på arbejde i tide, var det nødvendigt i myldretiden, at tage hjemmefra ca. en halv time før end det ellers ville være nødvendig for en strækning på omkring 20 km. og på samme måde, var jeg en halv time senere hjemme end jeg ellers brød mig om, blot fordi jeg skulle køre side om side og køler mod køler med andre lidelsesfæller, der således gik glip af en masse kvalitetstid sammen med familien både morgen og aften.
I stedet sad jeg nu der og betragtede nabobilens
fører pille næse og andre tydeligvis være irriteret og ved at flippe helt ud,
samt håndværkeren i sin varevogn, der sad med et opgivende ansigtsudtryk og
bevidstheden om, at han mistede penge hvert minut. Ikke mindst for en
selvstændig håndværker, er tid lig med penge.
I den bunke af metal, plastic, læder, gummi og enorme hestekræfter, sad
der, i 90% af tilfældene, kun en enkelt person. Og nu var jeg overbevist om, at
min ide om behovet for et bureau for samkørsel, var endnu større end jeg først
havde forestillet mig. Desværre blev bureauet ingen succes, thi jeg havde glemt
at tage højde for folks forskellige mødetider og steder i byen, for ikke at
tale om egoismen.
En betalingsring omkring byen er derfor en ganske udmærket løsning, når
den offentlige transport bliver forbedret og tids- og prismæssigt mere
attraktiv. Hermed sparer vi byens beboere for en masse problemer og giver dem,
der i virkeligheden har brug for bilen i byen, som f.eks. håndværkere og
varetransporter, busser, her under turistbusser, samt taxaer, en mere smidig og
nemmere fremkommelig trafik.
For håndværkeren, der f,eks. sparer en times transporttid pr. dag fra
kunde til kunde, vil være lig med øget indtjening, en indtjening, der langt
overstiger prisen ved betalingsringen, når man kender en håndværkers
timebetaling.
Det bliver givetvis, også hermed mere sikkert, at være cyklist og
fodgænger i København. Måske kan man endda med tiden helt undvære cykelhjælmen.
Og det er jo ikke så ringe endda, som jyderne siger.