Selvom jeg før her på min blog, har luftet
min mening om betalingsringen omkring København, føler jeg mig alligevel
motiveret til, at give endnu et bidrag til debatten. Det virker som om problemerne
med denne ring nu har taget en drejning væk fra det egentlige problem, nemlig
trængslen, luftforureningen, tidsspildet i form af tabt arbejdsfortjeneste, tabet
af kvalitetstid, personskader m.v. og nu blot handler om besværlighederne med
placeringen af ringen.
Det er
klart, at før man laver nogen som helst foranstaltninger, uanset af hvilken art
for at løse dette problem, skal og må de offentlige transportmidler til og fra
byen optimeres til en helt anden attraktion end den er i dag, både funktionsmæssigt
og prismæssigt.
Uanset
hvor man placerer en eventuel betalingsring, vil den vende den tunge ende nedad,
som alle andre afgifter på forbrug og kun dem der i forvejen har råd til at
leve et liv i økonomisk frihed kan være ligeglade.
Mit forslag
til at løse det grundlæggende problem, uden nogen form for økonomiske tiltag, vil
derfor stadig være, at sløjfe samtlige lysreguleringer i gade og vejkryds i en
ring f.eks. fra Nordhavn station i nord, ned langs den vestlige side af søerne,
til Dybbølsbro station i syd. I dette område beholdes almindelig højre
vigepligt, med fortrinsret for busser, cyklister og forgængere, hvilket givet
vis vil skabe så meget trafikkaos, at folk helt frivilligt opgiver at køre ind
og forurene byen, inklusive dem der ellers har råd til det.