tirsdag den 21. februar 2012

Betalingsring eller ej


          
          Selvom jeg før her på min blog, har luftet min mening om betalingsringen omkring København, føler jeg mig alligevel motiveret til, at give endnu et bidrag til debatten. Det virker som om problemerne med denne ring nu har taget en drejning væk fra det egentlige problem, nemlig trængslen, luftforureningen, tidsspildet i form af tabt arbejdsfortjeneste, tabet af kvalitetstid, personskader m.v. og nu blot handler om besværlighederne med placeringen af ringen.


          Det er klart, at før man laver nogen som helst foranstaltninger, uanset af hvilken art for at løse dette problem, skal og må de offentlige transportmidler til og fra byen optimeres til en helt anden attraktion end den er i dag, både funktionsmæssigt og prismæssigt.


          Uanset hvor man placerer en eventuel betalingsring, vil den vende den tunge ende nedad, som alle andre afgifter på forbrug og kun dem der i forvejen har råd til at leve et liv i økonomisk frihed kan være ligeglade.


          Mit forslag til at løse det grundlæggende problem, uden nogen form for økonomiske tiltag, vil derfor stadig være, at sløjfe samtlige lysreguleringer i gade og vejkryds i en ring f.eks. fra Nordhavn station i nord, ned langs den vestlige side af søerne, til Dybbølsbro station i syd. I dette område beholdes almindelig højre vigepligt, med fortrinsret for busser, cyklister og forgængere, hvilket givet vis vil skabe så meget trafikkaos, at folk helt frivilligt opgiver at køre ind og forurene byen, inklusive dem der ellers har råd til det.